Sarkoidoza i zmęczenie

Zmęczenie – stanowi jedną z najpowszechniejszych dolegliwości u pacjentów z sarkoidozą. Ma to negatywny wpływ na jakość ich życia.

zmeczenie

Wielu chorych po 4 miesiącach w sarkoidozie notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

Czym jest sarkoidoza?


Sarkoidoza jest chorobą, w której występuje stan zapalny w różnych narządach organizmu. Białe krwinki gromadzą się (znane także jako ziarniniaki) i mogą wpływać na organy, zaburzając ich działanie. Choroba najczęściej dotyka ludzi między 20 a 40 rokiem życia. U większości pacjentów sarkoidoza znika po kilku latach. Przyczyna sarkoidozy jest nieznana i nie ma lekarstwa na tę chorobę.

Co to jest zmęczenie?


Zmęczenie ma prostą definicję. Obejmuje brak energii fizycznej lub psychicznej czy motywacji. Zmęczenia nie można dokładnie zmierzyć lub pokazać sprzętem medycznym.

Zmęczenie podczas sarkoidozy


Pacjenci z sarkoidozą w momencie diagnozy zazwyczaj wykazują objawy zmęczenia. Jest to prawdopodobnie spowodowane przez proces zapalny w tej chorobie. Niektóre białka (cytokiny) są wytwarzane przez układ odpornościowy w wyniku infekcji. Białka te mogą powodować objawy zmęczenia.

Większość pacjentów, zarówno mężczyźni jak i kobiety, cierpi z powodu zmęczenia. Nasilenie sarkoidozy wydaje się nie mieć wpływu na stopień odczuwalnego zmęczenia.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Objawy zmęczenia


Zmęczenie nie może zostać zmierzone. Niemniej jednak, zmęczeni pacjenci z sarkoidozą (zarówno w czasie choroby i po), mogą nadal pracować i prowadzić życie towarzyskie. Może to prowadzić do napięć w pracy i sytuacjach społecznych. Takie osoby mogą czuć się wykluczone, zwłaszcza gdy wiele ludzi nie rozumie sarkoidozy i zmęczenia.

Często zdarza się, że pacjenci podczas remisji wciąż czują się zmęczeni. Kiedy te objawy trwają dłużej niż 6 miesięcy, mogą być nazywane „chronicznym zmęczeniem”. Nie jest dokładnie wiadome, jak wielu pacjentów cierpi z powodu chronicznego zmęczenia.

 

Chroniczne zmęczenie


Chociaż jest jasne, że zespół przewlekłego zmęczenia związany z sarkoidozą rozpoczyna się w trakcie choroby, dokładna przyczyna zmęczenia jest nadal nieznana.

Chronicznemu zmęczeniu często towarzyszą objawy jak:
– Ból (gardła, głowy, węzłów chłonnych, stawów);
– Problemy z koncentracją i pamięcią;
– Stany chorobowe po wysiłku;
– Lęk i depresja;
– Mało komfortowe uczucie podczas chodzenia;
– Zmniejszenie siły mięśniowej;
– Mniejsza aktywność fizyczna.
– Zespół przewlekłego zmęczenia znacznie pogarsza jakość życia.

 

Co robić, aby zrozumieć swój stan


Nie ma konkretnych badań lekarskich, aby udowodnić zmęczenie. Jednakże, lekarz może zaproponować szereg badań w celu zbadania problemu.

Badania snu: w domu lub w szpitalu należy przespać noc, będąc podłączonym do urządzenia, które rejestruje sen. Zaburzenia snu mogą być następnie rozumiane jako przyczyny zmęczenia.
Istnieje rodzaj krokomierza, który rejestruje aktywność fizyczną. Bada aktywność pacjenta.

 

Leczenie


Nie ma lekarstwa na zmęczenie. Jedyna sprawdzona terapia to połączenie terapii poznawczo-behawioralnej (CBT) z powolnymi ćwiczeniami pod okiem fizjoterapeuty. Istnieje wiele wyborów stylu życia, który będzie zwalczał zmęczenie:

Żyj zdrowo. Jedz zdrowo i miej zróżnicowaną dietę. Nie pal, pij alkohol z umiarem i nie pij kawy przed snem.

Patrz w przyszłość i planuj. Tworzenie planów naprawdę pomaga. Lepiej patrzeć w przyszłość, a nie wstecz. Porozmawiaj z najbliższymi i dowiedz się o najbliższej Grupie Wsparcia.

Śpij zdrowo. Staraj się spać w ciągu dnia jak najrzadziej (albo wcale), zwłaszcza w przypadku wystąpienia objawów niespokojnego snu Popołudniowa drzemka jest miła, ale zbyt często może zakłócać zdrowy rytmu sen-czuwanie.

Rozważ swoje zdrowie psychiczne. Posiadanie sarkoidozy jest trudne i może przyczynić się do zaburzeń psychicznych, takich jak depresja. Zadzwoń na infolinię lub rozważyć wizytę u psychologa.

Wreszcie pozostań aktywny! Bądź aktywny tak jak to możliwe, nie tylko fizycznie, ale również psychicznie i społecznie. Jeśli możesz, ćwicz przez 30 minut dziennie o umiarkowanej intensywności, 5 dni w tygodniu.